|
Povodom, hvala Bogu velike,
prašine oko iselenja ili ne, Pozorišta Boško
Buha sa Trga republike, moram da se opet
uključim u priču. Kao prvo: priča o
rekonstrukciji pozorišta BB nije stara samo 7
godina, kao što kažu, NEGO JE STARA 35 GODINA!
Ja sam u to pozorište došla pod kraj 1988.
godine kad je bio raspisan konkurs za
operativnog direktora. Najavila sam se Upravniku
Ljubi Ršumoviću sa namerom da ga pitam: Da li je
konkurs namešten? Jer ako jeste neću da
konkurišem. Rekao mi je da nije namešten i da će
posao operativnog direktora biti jako težak JER
JE POZORIŠTE PRED REKONSTRUKCIJOM! Dakle 1988.
god. Godinu dana pre toga nije bio javno
objavljen konkurs za reditelja, koji bi mi više
odgovarao i po obrazovanju i po talentu.
Primljen je mlađi kolega. Kažu na intervenciju
Mila Đukanovića, ja to ne znam. Samo sam ga
jednom videla kako telefonom priča sa Milom i
klanja se kao Kinez. Ok nema veze, nemam ništa
protiv Crnogoraca. A pogotovo ne protiv Kineza.
Tada mi je Ršum rekao da ima više birokratije
među glumcima nego među operativcima i ja se
prijavih na konkurs. Pozvaše me na probni rad u
decembru 1988. Imali su NG predstavu u svojoj
sali, a ja sam išla sa Ršumovom mobilnom
predstavom po većim firmama i sponzorima. Bilo
je baš naporno, ali ja volim NG predstave jer je
to većini dece prvi susret sa pozorištem i
mislim da je jako važno da bude veseo i lep.
Primili su me u januaru 1989. Odmah upadoh u
turbo-komplikacije oko rekonsrtrukcije! Obećaše
nam čim srede Atelje212, koji nije ni bio
rekonstruisan nego srušen i ponovo izgrađen.
Mada je graditelj B. Stupica bio arhitekta, a ne
reditelj. Pa čim završe Terazijsko. Tamo se
pojavila neka podzemna voda Terazijski potok, te
daj da i nama buše do Australije. Ponudila nam
je “legendarna Dafina” da nam ona izgradi novi
teatar na Slaviji, i da mu damo ime njegog
sina... Mnogi su se kačili za ime. Prvo za naziv
večernje scene “Kod konja” koji je odabran jer
taj naziv koristila omladina koju je trebalo
privući u teatar. Neki su tvrdili da je to
uvreda za kneza, koji je na konju, pa bi im Ršum
rekao: Kad nam sredite pozorište nazvaćemo je
Scena NA konju! Onima koji su napadali ime Boško
Buha, jer je Srbija “bila žrtva komunista” bi
odgovorio da je “ i Boško Buha bio žrtva
komunista”... Jednom su čitav dan zvonili
telefoni u pozorištu jer je on za neke novine
rekao: Bio sam komunista, sad više nisam. I ne
vidim da sam nešto bolji! A jednom su pobesneli
demonstranti pokušali da ga prevrnu sve sa autom.
Zašto? Onda se zapalilo Jugoslovensko dramsko.
Sećam se da sam tog jutra, kako uđoh u pozorište
čula glas našeg reditelja koji reče. “Ako im
nije izgoreo fundus kostima, Joca je pušio u
portalu.” Tj zapališe sami. Bila sam veče pre
toga u JDP, na nekoj predstavi, zbilja je
izgledalo da su se evakuisali. Normalno da je
propala Juga ispala važnja od srpske dece.
Sačekasmo da srede i JDP... Sumnjiva katastarska
prava pojavila su se odavno jer dubina scene i
glumački klub su se nalazili u zgradi Prosvete a
ne u palati Riunione kao ostatak teatra. Osim
toga samoupravljanje je bilo veliko zezanje.
Radnički savet se pitao o svemu pa su neki
glumci tražili da se za njih izgradi posebno
stepenište za ulazak u pozorište da ne ulaze sa
xy plebejcima koji rade u zgradi. A jedna je
glumica optužila mene jer ona mene ne razume.
Strašno se naljutila kad sam rekla da je to
problem njene inteligencije. Uglavnom sastanci
Radničkog saveta bili su noćna, tj dnevna mora.
Imali smo dve stilske fotelje u probnoj sali. U
bolja vremena pravljene su kao presto za Kralja
i Kraljicu u nekoj predstavi. Na radničkom
savetu Ršum je sedeo u kraljevskom prestolu, a u
kraljičinom je sedela čistačica i stalno upadala
svima u reč. Bila je sipatična ali je mizanscen
ipak simboličan.. Prava radnika bila su, fakat
dovedena do apsurda. Jednom sam zatekla
čistačicu kako sedi ispred blagajne kraj kese sa
đubretom, dok su ljudi kupovali karte. Zamolila
sam je da se makne i odnese tu otvorenu kesu sa
smećem, a ona mi je rekla: To je Persino smeće,
nije moje! – i otišla ljuta ostavivši kesu!
Inače u celom pozorištu samo smo Ršum i ja bili
reizborni, svi ostali su bili večno zaposleni. I
samo smo nas dvoje lično kucali svoje tekstove.
Ostali su imali daktilografkinju. Ali, vratimo
se na rekonstrukciju. Sve to vreme kod Nebojše
Dragićevića, tehničkog šefa, sedela je
arhitektica iz Energoprojekta, puno radno vreme,
i dogovarala se nešto. Godinama. Deceniju ili
dve! Ne sećam se tačno, ali projekti za
rekonstrukciju su plaćeni barem dva puta po
nekoliko miliona nekih para. Inflacija?
Socijalisti su prvi pokušali da prodaju prostore
našeg pozorišta još u vreme gradonačelnika
Unkovića, sekretar za kulturu bio je neki bivši
fudbaler ili štatijaznam. Otkačila sam ga ja
vrlo prgavo, kad je najavio da dovodi budućeg
kupca i da mu obezbedim vodiča kroz celo
pozorište. Posle je bilo još puno pokušaja
SKENJAVANJA od više gradskih vlada. Demokrate su,
1996. skinule sve upravnike beogradskih
pozorišta, osim Ršuma. U Novostima je izašao
aforizam. “Ršum je umesto svoje glave ponudio
glavu svoje operativne direktorke.” Tj. mene.
Ršum se naljutio i smenio me. Mislim da je morao,
ali me je ostavio u teatru kao urednicu za
mobilne forme, gde sam adaptirala, pisala i
režirala male predstave za gostovanja. Plata mi
je bila manja, ali je posao bio lepši.
Operativni direktor je munjovod teatra, za sve
kriv ni za šta zaslužan. Ali morala sam da
izdržavam malo dete i mamu izbeglicu… Kad se
Terazijsko pozorište vratilo u svoju obnovljenu
salu, nas su pritisli da idemo u UK Vuk. To smo
tada odbili pa smo celu sezonu igrali kao gosti
u više bg pozorišta, što je bilo izuzetno
naporno. Za to vreme su izvadili stolice iz
sale, ali srećom, tehnički šef nije dao da se
bace, pa su posle nekog vremena, radnom akcijom
zaposlenih, vraćene u salu. Gde smo ponovo
igrali predstave i čekali rekonstrukciju.
1999. Nato je srušio RTS i ubio na radnom mestu
16 ljudi. Dečijem pozorištu Duško Radović
detonacija je razbila sva stakla. Srećom svi
dežurni su bili u podrumu, pa ih nije isekla
srča. Tako je i njihova rekonstrukcija postala
preča od naše. Normalno. Te proklete devedesete
stvarno nisu bile pogodne ni za kakav napredak.
Sve je propadalo, inflacija je divljala,
sankcije, blokada, svakodnevne demonstracije pod
našim prozorima. Pogledaš sa prozora i vidiš –
ništa od našeg sređivanja. Jedva smo
preživljavali... dok su se neki zverski bogatili
?!? U to vreme je Sekretarijat za kulturu grada
Beograda sređivao npr. baržu Lajkovac. Kad smo
se pobunili rečeno nam je da je to letnji teatar
na vodi gde ćemo igrati svi a posle je vezana
kraj bloka 45 i na njoj se desio neki privatni
teatrić jednog sps funkcionera. Pa je
rekonstruisan (ili izgrađen) Klub bardova kod DK
Braća Stamenkvić. Opet smo se bunili, svi osim
Ćirilova, pa nam je rečeno da je to mala scena i
tandara broć. Ispao neki fićka gde ne može da se
igra ni stand up.
Da skratim, sa Ršumom i sa celim pozorištem BB
borili smo se za rekonstrukciju od 1989. sve dok
me jedan bezimeni demokratski aparatčik nije
poslao na Biro rada 11 meseci pred penziju.
Skupa sa još 4 žene moje dobi. Izmenio je
sistematizaciju radnih mesta, ukinuo varijabilu,
tj. nagrađivanje prema radu. Uveo korumpiranje
nastavnika koji dovode decu. Zaposlio buljuk
partijskih koleginica. O rekonstrukciji teatra
nije se tada puno pričalo. Sredili su klozet za
osoblje, da može administracija lepo da kenja,
onaj za publiku nije sređen. Premestili probnu
salu u dve garderobe koje su gledale na bučni
trg i gde nije moglo da se proba, dok su
garderobe preseljene bliže sceni, da se glumci
ne muče do glume. Ne znam koliko je to zezanje
koštalo, ali rezultata nije bilo. Možda je zato
danas ovako kako je? Kažem zapravo da su
rekonstrukciju PBB izbegavale najmanje 4 BG
vlade, znam zbog čega ali nemam dokaza. Kad je
Milorad Mandić Manda postao upravnik ponovo je
energično pokrenuo pitanje rekonstrukcije.
Poverovao je u obećanja i prihvatio privremeno
preselenje u UK Vuk. Onda je iznenada umro, mlad
i snažan, na sceni UK... I ta privremenost traje
7 godina. Što je ništa prema privremenosti
Vermahtovih garaža u Dunavskoj ulici gde se već
pola veka nalaze radionice PBB i fundus. Kad je
procurela vest da je prostor PBB prodat i
uknjižen na nekog Acu Bosanca, koji je kupio od
jednog Peconija, a da će Buhu preseliti u BG/H2O
digla se prašina na TV N1 i na društvenim
mrežama, pa je Premijerko Srbije Brnabić pozvalo
Buhinu delegaciju u svoj kabinet, na razgovor,
juče. (Dovedi ga na svoj teren, pa mu radi šta
hoćeš. – američka izreka) Novinari su čekali par
sati ispred Vlade, po izlasku pitali su glumicu
Bobu Latinović šta je bilo i ona im je vrlo
radosno izjavila: “Najzad smo saznali u čemu je
problem i obećano nam je - on će da bude rešen.”
Ima jedna narodna poslovica o obećanju i
radovanju, ali neću da mračim! Brnabić je pak na
tv Pinku (sa nacionalnom frekvencijom) rekla da
je problem izpolitizovan, da se tu radi samo o
200 kvadrata foajea PBB koji je nekako slučajno
prodat ili je to neki drugi prostor od 200
kvadrata, pa će oni narediti premer i otkriti
gde su ti uknjiženi kvadrati, a ako je to ipak
foaje, onda će kupcu dati nekih drugih 200
kvadrata, negde, a PBB će ostati na svome mestu.
Fenomenalno! Zašto su onda na mrežama i u zlim
medijima pominjani 2 000 kvadrata? Ko bi kupio
foaje pozorišta i sprečio ulaz u salu? I ko bi
to mogao da proda? Kao kad bi neko prodao svoje
predsoblje?! Jedino što ja ne verujem da foaje
Buhe ima 200 kvadrata. Osim ako se posebno
računa pasarela iznad dela foajea, gde je sedeo
noćni portir. Zanimljivo da PBB decenijama nije
imalo noćnog portira, ali ga je dobilo posle
iselenja. I nije smešten na portirovo mesto kod
ulaza u teatar nego baš na pasarelu iznad
foajea. Koju je ukrasio Putinovom fotkom. Srbija
je zemlja nadrealna! Beograd je prestonica
nadrealnosti a Trg republike je epicenter
nadrealnosti. Zato je to tako. |
|