Bila mi je pala drugarica
književnica u depru. Ne bih sada o uzroku toga
stanja, nego je meni uvek žao kad se to desi
drugarci književnici. Imala sam već sličan
slučaj, ne sa istom nego sa drugom, ali
istoimenom (nas je Mirjana ko go*ana!).
Bio mi je rekao Upravnik Nenad Nenadović (koji
je na žalost vrlo brzo dao ostavku na tu stresnu
funkciju) da uradim novogodišnju predstavu koju
bismo mogli da igramo i posle Nove godine, što
sam oduvek želela. Obično smo pravili NG
predstave lepo i raskošno, kao što i treba, a
onda bismo ih skidali posle NG, jer je sve
autore mrzelo da ih dorađuju. Jedina koja je
uspela da opstane i posle NG bila je moja prva
režija i dramatizacija u BB, Ma šta mi reče, po
Ršumovim prekrasnim pesmama. Smislim, ovaj put,
da insceniram Hogara strašnog. Po stripu, koga
je naravno prethodno valjalo dramatizovati. Ne
bi mi bio veliki problem da to uradim sama, ali
mi je književnica u depresiji i treba je
iščupati, pa smislim da joj ponudim
dramatizaciju. Ipak ona onomad nije primljena na
dramaturgiju i ima tu ranu ljutu (na dupetu!).
Kažem Upravniku da ne volim režiranje bez
distance od svog friškog teksta (što je istina,
ja sam lenja za laganje), pa bolje neka to uradi
Mira (tj. Ona), pa će posle Mira (tj. Ja) da
režiram. I tako bi. Desilo da je baš bila neka
audicija kod nas u Buhi, te ja dobijem zadatak
da dežuram malo tamo i da odgledam „decu“.
Javilo se preko 130 svršenih studenata glume sa
raznih mnogobrojnih Bg akademija. Tri cela dana
je trajala ta audicija. Pitam za šta tražimo
glumce, da znam kako da biram. Kaže ni za šta
konkretno, tako, za arhivu. Uh! Meni bilo vrlo
žao da se mladi glumci stresiraju i da se nadaju,
pa da niko ništa ne dobije, te predložim da ih
uzmemo za NG predstavu. To se ionako igra kao
bioskop po 5 predstava dnevno, napraviću dve
podele, pa neka se smenjuju. Taman da ne
satiremo glumčad. To tako i bi, samo što se
posle nisu smenjivali nego su igrali u svim
raznim kombinacijama, ali ni jednu predstavu
nismo otkazali. I nikad nije Helga igrla Hogara.
Ni obratno. S Mirom sam se lako dogovorila,
napisala je ono što sam tražila, ako je šta
trebalo, to je popravila i ja sam ušla u probe a
na nju sam zaboravila. Znala sam da sedi negde
tamo u tami sale, nisam znala zašto, a nisam ni
pitala jer je vremena bilo malo, a sa dve podele
treba duplo da se radi. Pred samu premijeru
saznam da smo mi završili predstavu a da ona
nije još ni dobila ugovor! Pravnica se pravdala
prezaposlenošću. Valjda je sirotica pila po tri
kafe umesto ranije dve, pa nije stigla kazati
daktilografkinji da popuni naš tipski (već u
kompjuteru) ugovor za dramatizaciju a na ime
Mirjane Đurđević, koja je davno predala tekst!
Fakat je da sam se derala iz petnih žila, taki
mi je glasan temperamenat a i te žile su mi
podaleko od glasnih žica i onda tako urlici
narastu. Sutra je Mira dobila ugovor. U kome je
pak pisalo da je Upravnik Ljubivoje Ršumović.
Koji je bio otišao u penziju pre godinu dana.
Tako je to kad je pravnica jako prezaposlena.
Nije mi se Mira naljutila... Ali ubrzo je
odnekud ispao novi roman Leš u fundusu, gde je
opanjkala sve što je u Buhi videla. A obaška
operativnu direktorku koja joj se nešto nije
svidela. Baš me čudi, al takvi su ljudi. Uz sve
te žive likove, koji bi se iz taka bili
prepoznali, samo da je to odmah objavila, pa bi
mene živu i presnu pojeli, bez senfa, što sam je
dovela! Dodala je svoju poznatu inspektorku za
krv i sex Hanrijetu, plus kuče za otkrivanje
droge. Plus leš u fundusu! I smućkala nas u
roman. Mene srećom niko ne bi prepoznao jer mi
je napisala prozukao i pukao glas šatro od
pušenja 40 cigareta dnevno i još je ovekovečila
u srpskoj žanr literaturi da ja k'o ne ličim na
šifonjer, nego na plakar! To je bila gola istina,
koju ljudi retko čuju i viđaju, pa je niko ne
prepoznaje. Nisam se naljutila jer volim humor
na svoj račun ali da je to tada objavila ne bi
ona više ličila na loptu medicinku, nego brate
lepo na ping-pong lopticu! Posebno mi se nije
dopao “prikaz“ operativne direktorke, jedne
plave i fejk ljubazne knedle, ali se posle
ispostavilo da je Mira bila u pravu što ju je
onako opanjkala. Jer je knedlica ubrzo pozajmila
sve naše kostime bez reversa, nekima što su
nešto đuskali na Kališu, oni ih nisu vratili, pa
nam je tako-lako skinula odličnu i traženu
predstavu. Tek tako, ispod žita, a bez odluke
umetničkog saveta, mada je znala da imamo i
običnu ne-novogodišnju verziju. Tako sam saznala
da ju je Mira procenila bolje nego ja. Ipak,
srećom mojom, Mirino romanče je završilo u fioci
a fiočica pod ključem. To se samo tako kaže,
znači ostao je roman u kompjuteru. Pa posle 9
god, kad su svi sve zaboravili, iskočio Leš iz
fundusa. Danas vidim ima i novo izdanje, ne znam
koje, pa ona mene tag-uje za post „upoznajte gđu
Olgu“ kako mi je dala ime u Lešu iz fundusa. Ovo
što ste upravo čitali je moj odgovor na taj tag.
I samo da znamo: pre nekih 12-15 godina prestale
smo da pušimo, ali je ona posrnula za manje od
godinu dana, a ja sam i dalje nepušač. Toliko o
karakteru. O kilaži nećemo ovom prilikom.
A evo i kako je Mira na fb ispričala istu ovu
priču, sasvim drugačije, (pošto je Rašomon večan):
“Moja majka imala je ambivalentan odnos prema
mom učešću na svim mogućim protestima protiv
vlasti devedesetih, ove kasnije nije doživela.
Nekad bi insistirala da pođe sa mnom, na moj
užas nosila jaja u džepovima da gađa Politiku,
ponašala se kao poslednja huliganka, doduše bila
je tad mlađa od mene sada pa je potpuno razumem.
Drugi put bi je uhvatio paničan strah pa je
umela da me drži po čitav sat na telefonu
ubeđujući me da ne idem jer su najavili da će
pustiti pandure na nas. I tako... ali bi se uvek
završilo njenom konstatacijom "Tebe će jednom
obesiti na Trgu republike, idiote!" Da bi se to
konačno i dogodilo, u decembru 2004. Premijera 'Hogara'
u Buhi bila je njen poslednji izlazak iz kuće,
ne računajući odlaske u bolnicu, nije mogla da
propusti da me vidi kako visim. Na 'Hogara' me
je danas podsetio 'Leš u fundusu' koji je
nastajao posle proba u pozorištu i kasnije tekst
devojke O na tu temu. O je napravila čarobnu
predstavu! Pa onda da dodam i nas dve, rogate…”
|
|
|